Udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL, ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych

Komórka odpowiedzialna: Biuro Ewidencji Ludności
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy w Kraśniku, ul. Kościuszki 24, budynek nr 2, tel/fax (0 81) 825 23 38
Wymagane dokumenty:
• Pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu, złożony na odpowiednim formularzu,
• Oryginał dowodu wpłaty opłaty skarbowej.
• Dokumenty potwierdzające interes prawny lub faktyczny w uzyskaniu danych.
Przykłady dokumentów potwierdzających interes prawny:
wezwanie sądowe, wezwanie komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie osoby, której dane mają być udostępnione wobec wnioskującego o udostępnienie danych (np. kopie umów, wezwań do zapłaty, faktur, wyroków sądowych itp.), w przypadku działania za pośrednictwem pełnomocnika należy dołączyć pełnomocnictwo wraz z dowodem wniesienia stosownej opłaty skarbowej.
Osobom i podmiotom, które nie wykażą interesu prawnego tylko faktyczny, dane mogą być udostępnione wyłącznie za zgodą osób, których te dane dotyczą.
Załączniki do pobrania:
• Wniosek o udostępnienie danych (pobierz druk )
Podstawa Prawna:
• ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.);
• rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie wysokości opłat za udostępnianie danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych oraz sposobu ich wnoszenia (Dz. U. Nr 207 poz. 1298);
• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 listopada 2008r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z ewidencji ludności, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 214, poz. 1353);
• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 maja 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z ewidencji ludności, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 105, poz. 667);
Opłata za udostępnienie danych:
– 31,00 zł – za jednostkowe dane osobowe.
– podmioty wskazane w art. 44h ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych – nieodpłatnie.
(Opłata pobrana za udostępnienie danych stanowi dochód budżetu państwa)
Forma płatności:
W kasie urzędu lub na rachunek bankowy urzędu
Termin składania dokumentów:
Na bieżąco
Termin załatwienia sprawy:
– 7 dni
– 14 dni, jeżeli udostępnienie danych wymaga zgody osoby, której dane dotyczą.
Dodatkowe informacje:
1. Organy udostępniające dane:
– Dane ze zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych udostępnia organ gminy, właściwy ze względu na miejsce zameldowania osoby, której dane dotyczą lub organ wydający dowód osobisty.
– Dane ze zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych w odniesieniu do województwa udostępnia wojewoda.
– Dane ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych udostępnia minister właściwy do spraw wewnętrznych. Wnioski o udostępnienie danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych należy kierować do:
Wydział Udostępniania Informacji
w Departamencie Spraw Obywatelskich MSWiA
02-672 Warszawa, ul. Domaniewska 36/38,
tel. 022 849 18 38.
Wnioski o udostępnienie danych ze zbioru PESEL należy kierować wyłącznie za pośrednictwem poczty.
2. Dane udostępnione na podstawie wniosku, nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany we wniosku.
3. Informacje niezbędne do zidentyfikowania osoby poszukiwanej
Poza imieniem i nazwiskiem należy podać inne dane poszukiwanej osoby np.:
– imiona rodziców,
– data i miejsce urodzenia,
– numer PESEL,
– seria i numer dowodu osobistego.
UWAGA:
Dysponując ostatnim adresem osoby poszukiwanej, wniosek o udostępnienie danych tej osoby należy skierować do właściwego organu gminy. Gmina jest podstawowym źródłem informacji o osobie, uprawnionym do potwierdzania miejsca zameldowania, dysponuje także wiedzą o nowym adresie osoby wymeldowanej.
Tryb odwoławczy:
Odmowa udostępnienia danych następuje w formie decyzji administracyjnej na którą służy odwołanie w terminie 14 dni za pośrednictwem organu wydającego decyzję odmowną.
Osoba odpowiedzialna: Małgorzata Rejowska