Przyznawanie dodatków mieszkaniowych

Komórka odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy w Kraśniku, ul. Kościuszki 24, budynek nr 2, tel/fax (81) 8252338
FORMA ZAŁATWIENIA SPRAWY
• decyzja administracyjna
• wypłata dodatku mieszkaniowego
Wymagane dokumenty:
• Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego;
• Tytuł prawny do lokalu – do wglądu;
• Zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę potwierdzające powierzchnię
użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie technicznego domu;
• Oświadczenie o stanie majątkowym
Odmowa złożenia oświadczenia stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku
mieszkaniowego.;
• Deklaracja o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień
złożenia wniosku.
Do deklaracji dołączamy zaświadczenia o dochodach za ostatnie 3 m-ce:
– z zakładu pracy
– z prowadzenia gospodarstwa rolnego
– z działalności gospodarczej
– z Biura Pracy o zarejestrowaniu jako bezrobotny z prawem do zasiłku lub bez prawa do zasiłku
– o płatnych praktykach w szkołach zawodowych
– renty, emerytury, renty rodzinne – decyzje ZUS
– alimenty – wyrok sądu
– dodatek pielęgnacyjny – decyzja ZUS
• Rachunki dotyczące wydatków na cele mieszkaniowe poniesionych w ciągu miesiąca poprzedzającego dzień
złożenia wniosku:
– opłaty za czynsz – potwierdzone przez zarządcę;
– zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną;
– inne opłaty za używanie lokalu mieszkalnego np. wynikające z umowy najmu lokalu;
– odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego
– opłaty za energię cieplną,
– opłaty za wodę,
– opłaty za odbiór nieczystości stałych i płynnych
– wydatek stanowiący podstawę obliczania ryczałtu na zakup opału
(rachunek opłacony za energię elektryczną)
Załączniki do pobrania:
• Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (pobierz wniosek )
• Deklaracja o dochodach (pobierz )
• Oświadczenie o stanie majątkowym (pobierz )
• Oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej lub gospodarstwa rolnego (pobierz )
• Zaświadczenie o wysokości dochodu z zakładu pracy (pobierz )
• Potwierdzenie przez zarządcę nie zalegania z opłatami czynszu lub kosztów zarządu (pobierz )
Podstawa Prawna:
• Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 ze zmianami).
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2001 roku w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenie o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzania wywiadu (Dz. U. nr 156, poz. 1828).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 roku w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. nr 156, poz. 1817).
Termin składania dokumentów: na bieżąco
Termin załatwienia sprawy:
30 dni od chwili uzyskania wymaganych dokumentów.
Wysokość opłaty skarbowej:
–
Forma płatności:
–
MIEJSCE I FORMA ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
– Dokumenty składa osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu.
ODBIÓR DOKUMENTÓW
– Decyzja przesyłana jest pocztą na adres wnioskodawcy.
Tryb odwoławczy:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze za pośrednictwem Wójta Gminy Kraśnik.
Termin złożenia odwołania:
14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Dodatkowe informacje:
DODATEK MIESZKANIOWY PRZYSŁUGUJE:
TYTUŁ PRAWNY DO LOKALU – dodatek mieszkaniowy może być przyznany tylko tym osobom, których tytuł prawny zobowiązuje do ponoszenia wydatków związanych z korzystaniem z mieszkania.
1. najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
2. osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
3. osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
4. innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
5. osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.
DOCHÓD NA OSOBĘ
Średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie może przekroczyć:
– w gospodarstwie jednoosobowym – 175%
– w gospodarstwie wieloosobowym – 125%
kwoty najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku
POJĘCIE DOCHODU
Za dochód uważa się wszystkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określone w przepisach o
systemie ubezpieczeń społecznych.
Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego, ogłaszanego przez Prezesa GUS.
Dochód z prowadzenia działalności gospodarczej:
– osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowane na zasadach ogólnych przy ubieganiu się o dodatek mieszkaniowy winny deklarować dochód według prowadzonej dokumentacji (księgi przychodów i rozchodów bądź ksiąg rachunkowych), a będzie nim przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania, czyli dochód brutto stanowiący podstawę opodatkowania.
– osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowymdokumentować mogą dochód z działalności na podstawie zaświadczenia z urzędu skarbowego lub biura rachunkowego.
– osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowani w formie karty podatkowej deklarują osiągnięty dochód w formie oświadczenia pod odpowiedzialnością karną.
Do dochodu nie wlicza się:
– świadczeń pomocy materialnej dla uczniów,
– dodatków dla sierot zupełnych,
– jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka,
– dodatku z tytułu urodzenia dziecka,
– pomocy w zakresie dożywiania
– zasiłków pielęgnacyjnych,
– zasiłków okresowych z pomocy społecznej,
– jednorazowych świadczeń pieniężnych,
– świadczeń w naturze z pomocy społecznej
– dodatku mieszkaniowego.
POJĘCIE GOSPODARSTWA DOMOWEGO
– gospodarstwo jednoosobowe – gospodarstwo prowadzone przez osobę samodzielnie zajmującą lokal,
– gospodarstwo wieloosobowe – gospodarstwo prowadzone wspólnie z małżonkiem i innymi osobami wspólnie stale zamieszkującymi i gospodarującymi.
NORMATYWNA POWIERZCHNIA LOKALU
35 m2 – dla 1 osoby
40 m2 – dla 2 osób
45 m2 – dla 3 osób
55 m2 – dla 4 osób
65 m2 – dla 5 osób
70 m2 – dla 6 osób
W razie zamieszkiwania większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:
– 30% albo
– 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
Powierzchnia użytkowa wynika z posiadanego do lokalu tytułu prawnego.
W przypadku domów jednorodzinnych wymagane jest zaświadczenie z Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Kraśniku potwierdzające wielkość powierzchni użytkowej oraz stan wyposażenia technicznego budynku.
ORGAN PRZYZNAJĄCY
Dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji administracyjnej.
Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy wypłaca się w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry.
Uwaga:
Osoba korzystająca z dodatku mieszkaniowego jest obowiązana przechowywać dokumenty będące podstawą naliczenia dodatku mieszkaniowego przez okres 3 lat od dnia wydania decyzji o przyznaniu dodatku.
Osoba odpowiedzialna: Małgorzata Rejowska