Użytkowanie wyrobów zawierających azbest związane jest z obowiązkiem przedłożenia właściwym organom:
-
Wójtowi Gminy Kraśnik – osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami,
-
Marszałkowi Województwa Lubelskiego – przedsiębiorcy, osoby prawne.
w terminie do 31 stycznia każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy „Informacji o wyrobach zawierających azbest”.
Wyroby zawierające azbest inwentaryzuje się poprzez sporządzenie spisu z natury. Właściciel wykorzystujący wyroby zawierające azbest ujmuje wynik inwentaryzacji w ww. „Informacji”, sporządzanej w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz przedkłada się właściwemu organowi. Drugi egzemplarz „Informacji” właściciel azbestu przechowuje przez okres jednego roku, tj. do czasu sporządzenia następnej informacji. Powyższą „Informację” sporządza się co roku, aż do usunięcia azbestu.
Stopień pilności usunięcia wyrobów zawierających azbest (punkt 8 „Informacji”) określa się na podstawie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”. Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, a także obiektu, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest przeprowadza kontrole stanu tych wyrobów w terminach wynikających z oceny stanu tych wyrobów.
Z przeprowadzonej kontroli okresowej sporządza się w jednym egzemplarzu „Ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”, zwaną oceną. Następnie zebrane informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania azbestu są wprowadzane przez właściwe organy (Wójta, Marszałka) do Bazy Azbestowej. Baza dostępna jest pod adresem internetowym https://www.bazaazbestowa.gov.pl/.
Informujemy ponadto, że na podstawie art. 346 ust. 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska osoba, która wykorzystując substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska (azbest) nie przekazuje okresowo właściwym organom (Wójtowi Gminy lub Marszałkowi Województwa) informacji o rodzaju, ilości i miejscach ich występowania, podlega karze grzywny.
Jak zgłosić
- w sekretariacie Urzędu Gminy Kraśnik – w godzinach pracy urzędu,
- pocztą na adres: Urzędu Gminy Kraśnik, ul. Kościuszki 24, 23-200 Kraśnik
- e-mailem na adres: sekretariat@gminakrasnik.pl
- adres do e-Doręczeń: AE:PL-19180-69502-CFTWJ-19
Do pobrania:
- Wzór „Informacji o wyrobach zawierających azbest” stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31)
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest
- Wzór „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych